Jak zostać copywriterem?

Chcesz zostać copywriterem i zarabiać na pisaniu? Z tego tekstu dowiesz się, jak postawić pierwsze kroki w branży 🙂

W ostatnim czasie kilka znajomych i nieznajomych osób spytało mnie „jak zostać copywriterem?”. Początkujący mają wiele wątpliwości – nie wiedzą za bardzo, od czego zacząć, gdzie szukać zleceń, jak rozliczać się z wykonanej pracy. Prawda jest taka, że nie ma jednego dobrego sposobu na rozkręcenie copywriterskiej działalności. Wiele zależy od tego, czym dokładnie chcesz się zajmować i ile czasu zamierzasz na to poświęcić.

Jak zostać copywriterem

Czym zajmuje się copywriter?

Copywriter tworzy teksty: artykuły, hasła reklamowe, opisy produktów, treści na strony www, ulotki, broszury, katalogi, teksty pozycjonujące, a także scenariusze (np. spotów telewizyjnych czy radiowych). Tam gdzie jest dobra treść, prawdopodobnie był i dobry copywriter 🙂

W dobie dynamicznego rozwoju internetu i biznesu opartego na sprzedaży online copywriterzy stali się solidnym fundamentem działań związanych z marketingiem internetowym.

Copywriting a SEO copywriting

Copywriter a SEO copywriter to właściwie dwa różne zawody, wymagające nieco innych predyspozycji. Działalność copywritera opisywał poprzedni akapit. SEO copywriter specjalizuje się jedynie w tekstach pozycjonujących. Najczęściej są to treści niskiej jakości (bez większej wartości merytorycznej), przeznaczone głównie dla robotów wyszukiwarek. W SEO copywritingu często ilość jest ważniejsza niż jakość.

Osoby nieposiadające doświadczenia w pisaniu mają o wiele większe szanse na otrzymanie zleceń związanych właśnie z SEO niż z klasycznym copywritingiem. Przyjmowanie zleceń na precle i teksty zapleczowe może być dobrym sposobem na dorobienie niewielkich pieniędzy, lecz na dłuższą metę nie zapewni ciekawego doświadczenia i rozwoju umiejętności potrzebnych w branży.

Zmiany algorytmów Google na przestrzeni ostatnich lat mocno ograniczyły zasadność pozycjonowania tylko na podstawie treści niskiej jakości. Zdecydowanie bardziej opłacalne jest inwestowanie w merytoryczne treści, wartościowe dla użytkowników. 

Jak zbudować portfolio?

Jeśli zamierzasz zająć się copywritingiem na poważnie, musisz skupić się na zbudowaniu portfolio, czyli zbioru przykładowych prac. Powinny się w nim znaleźć różnorodne teksty z przynajmniej kilku obszarów tematycznych. Bogate portfolio sprawi, że zostaniesz odebrany jako fachowiec z odpowiednim doświadczeniem.

Nie masz żadnego doświadczenia w pisaniu dla klientów, a portfolio świeci pustkami? Spróbuj napisać kilka przykładowych tekstów (np. artykuł, tekst pozycjonujący, opis produktu) lub załóż mały blog i stwórz kilka wartościowych wpisów dotyczących lubianej przez Ciebie tematyki. To na początek powinno wystarczyć 🙂 Z czasem, w miarę zdobywania zleceń w Twoim portfolio pojawi się więcej ciekawych pozycji.

Gdzie szukać zleceń?

Doświadczeni copywriterzy obecni na rynku od lat rzadko kiedy muszą samodzielnie ubiegać się o zlecenia. Najczęściej współpracują z gronem stałych klientów, a nowi zleceniodawcy znajdują ich sami lub przychodzą z polecenia. Wypracowanie sobie tak mocnej pozycji zajmie Ci jednak wiele czasu, dlatego na samym początku swojej przygody z copywritingiem musisz przygotować się na aktywne pozyskiwanie zleceń.

Możliwości jest wiele: jeśli zależy Ci na szybkim i pewnym (choć niekoniecznie wysokim) zarobku, spróbuj swoich sił na platformach takich jak Textbookers lub Giełda Tekstów. Tam znajdziesz zlecenia głównie na teksty pod pozycjonowanie.

Pozyskanie ambitniejszych zleceń może się udać dzięki stronom z ogłoszeniami (np. Gumtree lub OLX). Zamieść swoje ogłoszenie lub przejrzyj propozycje w zakładce „praca”.

Dobrym pomysłem będzie zajrzenie również na fora tematyczne: literutopia oraz pozycjonowanie i optymalizacja. Znajdziesz tam nie tylko specjalnie działy na ogłoszenia ze zleceniami, ale również zyskasz dostęp do cennej wiedzy.

Nie ignoruj potęgi portali społecznościowychna Facebooku funkcjonują grupy, które zajmują się pośredniczeniem między zleceniodawcami a copywriterami. Praktycznie codziennie pojawia się tam kilka nowych propozycji współpracy.

Jak rozliczyć się ze zleceniodawcą?

Pierwsze pozyskanie zlecenia zapewnią Ci nie tylko zastrzyk gotówki, ale i dużo radości. Nie trać jednak głowy i pamiętaj, że z zarobionych pieniędzy trzeba się w uczciwy sposób rozliczyć 🙂 Zakładanie własnej działalności w początkowych miesiącach (a czasem nawet i latach) pracy nie jest konieczne. Przy podjęciu zlecenia możesz podpisać ze zleceniodawcą umowę o dzieło, umowę zlecenie lub zaproponować rozliczenie transakcji poprzez portal pośredniczący. Pomoce okaże się w tym useme, które pozwoli Ci wystawić dla klienta fakturę nawet wtedy, gdy nie prowadzisz własnej firmy.

Czy warto założyć własną stronę?

Ostatnia kwestia to strona www, dzięki której klienci dowiedzą się więcej o Twojej działalności. Oczywiście nie musisz jej zakładać, jest to jednak solidna inwestycja we własną markę. Na stronie możesz opisać swoje doświadczenie oraz w estetyczny sposób zaprezentować portfolio.

Jeśli zależy Ci na tym, by wypaść profesjonalnie, rozważ wykupienie własnej domeny. To naprawdę wygląda o wiele lepiej niż ogólnodostępny blogspot, blox czy wordpress 🙂

To już wszystkie wskazówki na początek. Mam nadzieję, że tekst przypadł Ci do gustu i dostarczył choć części niezbędnych informacji 🙂 Powodzenia!

1 thought on “Jak zostać copywriterem?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *