Gdzie szukać zleceń?

Początkujący freelancer napotyka na swojej drodze wiele przeszkód. Jednym z trudniejszych zadań wydaje się być poszukiwanie intratnych zleceń. W okresie zdobywania doświadczeń i kontaktów w branży warto wykazać się aktywnością i poszukiwać nowych prac we wszystkich możliwych źródłach. W tym wpisie przedstawię Ci najpopularniejsze sposoby na to, by pozyskać pierwsze zlecenie 🙂

gdzie szukać zleceń?

O źródłach pozyskiwania zleceń wspominałam już w poprzednim wpisie (jak zostać copywriterem?). Były to jednak tylko wybrane informacje. Tym razem postaram się bardziej szczegółowo omówić każdy z punktów, jak również dołożyć do listy kilka nowych propozycji.

Zapraszam do lektury:

Textbookers

Internetowa platforma założona w 2013 roku, służąca do zamawiania tekstów pozycjonujących (precle, zaplecza, artykuły tematyczne, opisy produktów, opisy do katalogów). Przeznaczona zarówno dla zlecających (możliwość złożenia zamówień na teksty), jak i dla copywriterów (dostęp do zleceń z poziomu panelu). Od dłuższego czasu wiodące źródło dorywczego zarobku wśród sporej grupy internautów.

Zaznaczę, że opisuję platformę z punktu widzenia copy 🙂 Nigdy nie zlecałam tam tekstów.

Z poziomu panelu copywriter zyskuje dostęp do aktywnych zleceń. Tekstów do napisania w serwisie zwykle nie brakuje – ba! Można nawet bez trudu przebierać w tematyce. Jeśli nie pasuje Ci dany temat lub wskazane przez klienta słowa kluczowe, po prostu omijasz dane zlecenie. W przypadku precli, opisów produktów i opisów do katalogów nie musisz również realizować wszystkich zamówionych sztuk.

Przykład: Klient zlecił 50 precli na frazę „copywriter freelancer”. Możesz napisać z tego zlecenia jedynie kilka sztuk – realizacja jednego tekstu nie wiąże Cię w żaden sposób.

Inaczej wygląda kwestia realizacji zleceń na zaplecza oraz artykuły tematyczne. Tutaj całe zlecenie zostaje do Ciebie przypisane i masz obowiązek dostarczyć wszystkie zamówione w nim teksty.

Zarobki na textbookers są niskie i nie ma co tego ukrywać. Trzeba jednak podkreślić, że serwis jest w pełni wypłacalny i zawsze w terminie wywiązywał się z płatności (pisałam dla nich w okresie od lutego do kwietnia, czyli przez pełny kwartał). Twoja wypłata zależy w dużej mierze od ocen, które wystawiają w serwisie zleceniodawcy. Jeśli Twoje teksty podobają się klientom, możesz liczyć na podniesienie stawek.

Aktualne stawki w serwisie za 1000 znaków ze spacją (przy maksymalnych ocenach) prezentują się następująco:

  • tekst preclowy: 1,30 zł
  • tekst zapleczowy: 2,00 zł
  • Opis do katalogu: 1,60 zł
  • Opis produktu: 2,10 zł
  • Tekst tematyczny: 3,80 zł

Na Textbookers nie zarobisz zbyt wiele, ale możesz poćwiczyć pisanie tekstów pod pozycjonowanie oraz sprawdzić, czy pisanie jest dla Ciebie. Wiele osób niezajmujących się zawodowo copywritingiem traktuje platformę jako sposób na dodatkowy zarobek w ciągu miesiąca 🙂 

Zalety: 

  • Zlecenia przychodzą same, nie trzeba ich szukać
  • Serwis jest wypłacalny, brak problemów z płatnościami
  • Duża ilość zleceń do wyboru

Wady:

  • Niskie stawki
  • Zdarzają się zlecenia z wymaganiami nieadekwatnymi do ceny
  • Propozycja raczej dla osób początkujących w branży

Giełda tekstów

Platforma, której korzenie sięgają 2013 roku. Umożliwia nie tylko pozyskiwanie zleceń, ale także sprzedaż własnych, autorskich tekstów. 

Ta druga funkcja sprawiła, że Giełda Tekstów spotkała się z tak dużym zainteresowaniem. Zlecenia pojawiające się w serwisie najczęściej dotyczą tekstów pod SEO i nie wyróżniają się szczególnie wysokimi stawkami. Inaczej jest w przypadku sprzedaży własnych tekstów, ponieważ dla nich samodzielnie ustawiasz cenę. 

To oznacza, że możesz napisać właściwie każdy rodzaj tekstu (precel, zaplecze, artykuł, katalog, produkt, wpis na blog firmowy) i wycenić go tak, jak uważasz za słuszne. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że możesz pisać na tematy w których czujesz się dobrze, a przy okazji w rozsądny sposób wyceniać teksty. Jest jednak również wada – nigdy nie masz pewności, czy dana treść zostanie sprzedana.

Niektóre teksty wystawione w serwisie sprzedają się na pniu, inne wiszą miesiącami bez żadnego zainteresowania ze strony użytkowników. Jedyne rozwiązanie tego kłopotu to śledzenie trendów i wystawianie tekstów z kategorii, na które występuje zapotrzebowanie.

Zalety:

  • możliwość realizacji zleceń, jak i wystawiania autorskich tekstów na sprzedaż
  • samodzielne ustawianie stawek
  • wystawione teksty można w dowolnym momencie wycofać i sprzedać w innym serwisie

Wady:

  • niskie stawki za zlecenia
  • nie ma pewności, czy dany tekst zostanie sprzedany

Gumtree i OLX

Dwa największe i najbardziej popularne serwisy z ogłoszeniami. Warto przeglądać regularnie oba portale, ponieważ ogłoszenia nie zawsze się powtarzają.

Początkującym polecam zarówno wystawienie własnego anonsu, jak i śledzenie ofert zleceniodawców. Na tych portalach znajdziesz zarówno pojedyncze zlecenia, jak i propozycje dłuższej współpracy. Zdarzają się również ogłoszenia o pracę z uwzględnieniem wykonywania obowiązków zdalnie.

Zalety:

  • Duże możliwości: zarówno własne ogłoszenia jak i oferty zleceniodawców
  • Możliwość dotarcia do sporej grupy odbiorców

Wady:

  • Ogłoszenia szybko znikają w tłumie innych ofert
  • Wybicie się ze swoją ofertą może wiązać się z dodatkowymi kosztami reklamowymi

Forum grawitacje

Dawniej forum literutopia. Społeczność skupiająca copywriterów i marketerów, w większości pracujących zdalnie, choć i etatowcy się zdarzają 🙂 Kopalnia wiedzy dla początkujących. 

Na forum znajdziesz dział, w którym od czasu do czasu pojawiają się oferty od zleceniodawców. Dodatkowo możesz trafić na propozycję współpracy z doświadczonym copywriterem, który chce podzielić się dużym zleceniem z innym fachowcem. To naprawdę korzystna opcja i szansa na to, by nauczyć się nowych rzeczy.

Zalety:

  • możliwość zdobycia ciekawych zleceń
  • szansa na nawiązanie współpracy z innym copywriterem
  • okazja na pozyskanie wiedzy z branży 🙂

Minusy:

  • w dziale z ogłoszeniami panuje raczej mały ruch

Forum pozycjonowanie i optymalizacja

Przeogromne forum dla wszystkich, którzy zawodowo zajmują się SEO. Serwis posiada dział dedykowany zleceniom z zakresu copywritingu. Pojawiają się tam zarówno ogłoszenia zleceniodawców jak i oferty freelancerów, którzy poszukują pracy.

To miejsce, w którym można spotkać naprawdę duże i opłacalne zlecenia. Trzeba jednak działać szybko (to znaczy odpowiadać na oferty w krótkim czasie), ponieważ na forum panuje bardzo duży ruch.

Zalety:

  • możliwość wstawiania własnych ogłoszeń
  • sporo ofert od zleceniodawców

Wady:

  • walka o zlecenia 🙂 to bardzo popularne forum i jedno z bardziej rozpoznawalnych źródeł zleceń

Grupa „Copywriter poszukiwany” oraz „Zlecenia dla freelancerów”

Powyższe grupy znajdziesz na Facebooku. Zrzeszają one zarówno freelancerów, jak i klientów, którzy poszukują wykonawców. Dużą zaletą jest spora aktywność grupy – właściwie codziennie pojawia się po kilka ogłoszeń, łatwo jest więc znaleźć coś dla siebie.

Moderacja dba o to, by w grupach nie pojawiał się spam. Sami freelancerzy również podnoszą poziom, m.in. przez wywieranie nacisku na podawanie stawek. Pozwala to uniknąć marnowania czasu na oferty, które plasują się dużo niżej niż średnia cena rynkowa.

Zalety:

  • spory ruch, w grupach pojawia się dużo zleceń
  • łatwy kontakt ze zleceniodawcami
  • często ujawnianie stawek za zlecenie

Wady:

  • dyskusje, które pojawiają się pod słabymi ofertami mogą odstraszać potencjalnych zleceniodawców

Useme

Platforma pośrednicząca pomiędzy freelancerami a klientami. Najczęściej używam jej do wystawiania faktur dla zleceniodawców, jednak zaglądam też regularnie do działu z ogłoszeniami.

Tam klienci zamieszczają propozycje współpracy, na które może odpowiedzieć każdy użytkownik. System podobny do tego, który funkcjonuje na innych platformach (np. Oferii). Posiada jednak sporą zaletę: brak walki za pomocą obniżania cen. Stawki zaproponowane przez freelancerów widoczne są jedynie dla zleceniodawcy 🙂

Jeśli klientowi spodoba się Twoja oferta, możecie zawrzeć współpracę korzystając z systemu Useme. Umożliwi to m.in. wystawienie faktury (nawet jeśli nie prowadzisz działalności), jak również zabezpieczenie Twojego wynagrodzenia.

Zalety:

  • duża ilość ogłoszeń
  • możliwość zawarcia współpracy poprzez system Useme

Wady:

  • regulamin serwisu ogranicza możliwość kontaktu ze zleceniodawcą poza platformą

To już koniec podsumowania. Mam nadzieję, że wpis okaże się dla Ciebie przydatny. Wiesz już, gdzie szukać zleceń, więc do dzieła! Daj się poznać zleceniodawcom od najlepszej strony. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *